معاونت علمی ریاست جمهوری، Bioprinter و AutoScanner ساخت کشور را تایید کرد

معاونت علمی ریاست جمهوری، Bioprinter و AutoScanner ساخت کشور را تایید کرد

IMG_4976پروژه «پرینت بافت» که در قالب آن، نمونه تجاری پرینتر سه بعدی زیستی ساخته شده است، از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری تایید شد.

در آخرین بازدید معاون ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و مسوول کنترل پروژه معاونت علمی ریاست‌ جمهوری از آزمایشگاه تخصصی پرینت ‌بافت، دو دستگاه پرینتر سه بعدی زیستی (Bioprinter) و میکروسکوپ خودکار (AutoScanner) به تایید نهایی معاونت علمی ریاست جمهوری رسید.

براساس این گزارش دستگاه پرینتر سه بعدی زیستی، یکی از نیازهای اساسی آزمایشگاه‌های مهندسی بافت محسوب می‌شود و اکنون به راحتی امکان ساخت داربست‌های عضروفی مورد نیاز این آزمایشگاه‌ها فراهم شده است. همچنین امکان پرینت برخی اعضای آسیب دیده بدن مانند لاله گوش یا بینی نیز فراهم است. از ویژگی‌های مهم این دستگاه، تعبیه دو نازل در آن است که به محققان اجازه می‌دهد پرینت داربست و هیدروژل حاوی سلول را به صورت ترکیبی و لایه لایه، هم‌زمان انجام دهند. همچنین فیلتر هپا، فن و لامپ UVC برای این محصول طراحی شده است تا امکان کشت سلول در محیطی کاملا استریل فراهم باشد.

دستگاه AutoScanner نیز یک میکروسکوپ حرفه‌ای محسوب می‌شود، با این تفاوت که عملیات جابه‌جایی و عکس‌برداری از محصول به صورت خودکار و از طریق نرم‌افزار طراحی شده مجموعه پرینت‌بافت انجام می‌شود که به دقت و کیفیت عکس‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین این دستگاه از منابع نوری فلورسنت نیز برخوردار است.

براساس این گزارش قیمت این دو دستگاه ایرانی، حدود یک پنجم قیمت ارزان‌ترین نمونه‌های موجود در بازار اروپاست.

مجموعه پرینت بافت یکی از زیرمجموعه‌های مرکز نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی شریف محسوب می‌شود و علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت این مجموعه به نشانی  ۳dpl.ir مراجعه کنند.

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه